zondag 23 december 2012

Reizen door Ecuador Part I: Cuenca en Banos

Onze welverdiende vakantie begon met het afscheid nemen van de Galapagos en vooral ook Jose. Het was een beetje dubbel. Aan de ene kant had ik natuurlijk heel veel zin in de reis door Ecuador van drie weken, maar aan de andere kant was ik toch wel heel gehecht geraakt aan het eiland en al haar gebruiken. Op zaterdag, de dag voor vertrek, zijn we vertrokken richting Puerto om nog even van de zeeleeuwtjes te genieten. Op de Hacienda hadden we al afscheid genomen van Jose en Carlos. Na nog een biertje op het strand was het tijd om te gaan slapen. Op zondag 11:00 vertrokken we vervolgens naar het vaste land van Ecuador.We vlogen op Guayaquil, een enorme zaken- en industriestad met weinig bezienswaardigheden. Daarom vervolgden we onze reis zo snel mogelijk richting het zuiden van de Ecuadoriaanse Andes; Cuenca. 'Zo snel mogelijk' was zeker gelukt aangezien we om 14:00 landden en om 15:00 al in de bus zaten. De busreis duurde ongeveer zes uur en ging dwars door achtereenvolgens het vlakke kustgebied, de Andes en daarin het National Park Cajas, dat er al uitzag om een bezoekje aan te brengen. Die avond hebben we weinig meer gedaan, het was tenslotte al best laat. Nog even gegeten, en natuurlijk meteen Nederlanders tegen gekomen.

De volgende dag was het tijd om het stadje eens te gaan verkennen. Het was een prachtig stadje! Overal grote oude koloniale gebouwen en kerken en een heerlijk sfeertje. Het centrale park met een kathedraal en nog een grote kerk was de uitvalsbasis om de stad te gaan bekijken, ons hostel zat hier vlakbij. Na alle kerken en andere gebouwen, zijn we het voetbalstadion nog even gaan bezoeken. Het was natuurlijk gewoon open, en de kippen liepen gewoon over de tribune. Het was ook een soort hangplek voor allerlei mensen. Het stadion wordt in dit stadje dus niet alleen gebruikt voor voetbal, maar heeft nog veel meer functies! Cuenca is echt een plaatsje waar je geweest moet zijn, als je in Ecuador komt. Bovendien was het nog super goedkoop ook!

Op dinsdag zijn we naar Cajas national park gegaan, dat we vanuit de bus al een beetje gezien hadden. We hadden ontdekt dat je niet per se met een georganiseerde dagtour hoefde, maar dat je ook gewoon de bus kon pakken naar de ingang van het park, wat natuurlijk veel goedkoper was... Daarom zaten we al vroeg in de bus richting Guayaquil om bij de ingang van het park afgezet te worden na ongeveer een uur. Dit ging prima! De ingang was, zoals tot nu toe overal in Ecuador, prima georganiseerd met iemand die uitlegt hoe je kunt lopen en die je naam opschrijft. Het park was prachtig! Echt zoals je je de Andes voorstelt. Hoge steile bergen met overal kleine meertjes en weinig echte begroeiing. Wanneer er dan bomen stonden, was het ook heel dicht begroeid zoals een oerwoud. Na een uurtje of vijf rondwandelen, was het tijd voor een welverdiend biertje terug in Cuenca. De terugweg hebben we niet met de bus gedaan, maar we kregen een lift van heel aardige mensen uit Quito, die ook op vakantie waren.

Woensdag was een reisdag. Van het mooie Cuenca gingen we naar het noordelijker gelegen Banos, de stad van de extreme sporten. De reis was lang en we hadden een bus die in elk boerengat stopte om de bus vol te krijgen. Het was wel een mooie busreis, dwars door de Andes. In Banos aangekomen gingen we meteen op zoek naar het Hostel dat door de Lonely Planet was aangeraden, en dat was inderdaad een superplekje. 's Avonds hebben we de kroegen nog even ontdekt wat een geweldige stapavond opleverde!

Op donderdag zijn we vanwege deze kroegentocht wat later opgestaan. Na een ontbijtje gingen we opzoek naar een fietsenverhuur omdat je de weg langs de Canyon helemaal naar beneden kon mountainbiken. Dat was inderdaad een goed idee! De weg ging langs heel veel watervallen, waarvan de laatste wel het mooist was. Wat komt dat water toch met een geweld naar beneden! Terug konden we met de bus, waardoor we alleen naar beneden hoefden te fietsen. 's Avonds hebben we nog een filmpje gekeken in het hostel.

Naast de extreme sporten die je in Banos kunt doen, zijn er ook hotsprings. Die wilden we eens gaan bezoeken op vrijdag. Geen succes deze keer. Alles was gesloten vanwege de uitbarstende vulkaan, acht kilometer van het stadje. We hadden al wel wat gehoord over deze vulkaan en we wisten dat hij aan het uitbarsten was. Vanaf een punt in het stadje konden we hem zien. Heel apart dat je een berg ziet waar rook uit komt, dat het wat stoffig is overal en af en toe wat geluiden hoort vanuit die kant en dat niemand zich zorgen maakt! Wel heel gaaf om te zien! 's Avonds zijn we nog een terug gegaan naar dit plekje om lava te spotten, maar dat was net iets teveel gevraagd.

Op zaterdag zijn we 's Ochtends gaan raften. Dit had bijna iedereen gedaan die we hadden gesproken die in Banos was geweest, dus dat wilden wij ook wel eens proberen! Met twee Colombianen gingen we de boot in. De instructies waren streng en er moest van te voren veel geoefend worden om alle comando's onder controle te krijgen en iemand uit het water te kunnen trekken. Dat bleek ook wel nodig want bij de eerste golf viel Daan meteen overboord en werd flink meegesleurd. Gelukkig was onze begeleider er snel bij en kon hem uit het water trekken. Het was echt super gaaf om te doen! De rivier was op sommige stukjes heel wild, wat natuurlijk alleen maar leuk was. Na de almuerzo werd het tijd om de bus in te stappen richting Quito. Hier moesten we heen om spullen te droppen en Jos te halen zodat we zondag naar de Jungle konden. Het was leuk om weer in Quito te zijn! Back home!

Op zondag gaan we dus naar Lago Agrio om maandagochtend vanuit daar onze jungle tour te starten. Ik ben heel beniewd, en heb er vooral ook heel veel zin in!!